woensdag 21 oktober 2015

Waarom het tóch niet zo erg is om heel vroeg een tentamen te maken.

Onderweg naar mijn tentamen

Dit artikel schrijf ik na aanleiding van mijn tentamen om 08:30 vandaag. Vanwege mijn lange reistijd moest ik al om 05:45 (!) opstaan.
Nou, je kunt je vast wel voorstellen dat ik hier al twee weken lang over loop te klagen. 05:45 opstaan,  wie verzint het?
Ik kon hier alleen maar negatieve punten in zien.  Allereerst dat ik om kwart voor zes echt niet zomaar uit bed kan komen,  dit zal onwijs veel moeite gaan kosten en zal samengaan met een rothumeur.  En dan de reis, het is nog hartstikke donker buiten en er is niemand te bekennen... Lekker saai, maar dat is nog niet het ergste.. Hoe is het in godsnaam mogelijk om je zo vroeg in de ochtend al te concentreren? Ik wist zeker dat ik als een zombie in de tentamenzaal zou zitten..

Ik neem aan dat bijna iedereen zich wel in mijn geklaag kan vinden, maar er zitten zeker ook positieve kanten aan het vroege tentamen! Hier 5 punten waarom het hebben van een vroeg tentamen tóch niet zo erg is:

1. Met genoeg slaap maakt de tijd dat je opstaat niet meer uit!
Ik ben iemand die ongeveer 8 tot 9 uur slaap per nacht nodig heeft dus ik ben gisteren, lekker vroeg, al om 9 uur naar bed gegaan.
Kijk dus voor jezelf hoeveel slaap jij nodig hebt en ga voor een keertje vroeg naar bed.  (dit vereist wel enige discipline)
2. Je hebt een reden om even lekker te klagen.
We zijn en blijven Nederlanders en die houden wel van een beetje klagen. Het wordt zelfs nog leuker aangezien je jouw frustraties deelt met je medestudenten!  Wat is er nou leuker dan gezellig met zijn allen klagen?
3. De dag is eindelijk lang genoeg om alles te doen wat je wilde doen.
Het lijkt wel vanzelfsprekend dat het je nooit lukt alle geplande taken op één dag uit te voeren,  maar dat is verleden tijd met het wondermiddel dat vroeg opstaan heet!  Omdat je 's ochtends vroeg verplicht bent een tentamen te maken wordt het opstaan ook een stuk makkelijker. Er zijn geen smoesjes meer te bedenken over waarom je nog wel iets langer kan blijven liggen!
4. Je bent er snel vanaf!
Dit klinkt zo simpel als wat, en dat is het ook! Je kan de hele dag gaan lopen stressen over een toets maar daar heb je nu amper tijd voor, de toets is voorbij voordat je het weet.
5. De concentratie blijft niet weg.
Tenminste dit was bij mij zo.  In het begin van de ochtend werd ik maar niet wakker in mijn hoofd en vreesde ik voor het ergste, maar toen ik de Rai instapte was ik klaar wakker.  Alle stress drong nu echt tot me door. Dit zou ook kunnen komen doordat de Rai best imponerend is...  Zo'n grote zaal met zoveel tafeltjes en stoeltjes had ik nog nooit gezien.  Ik was dus meteen klaarwakker.
Ik hoop dat ik met dit artikel de angst en afkeer tegen een vroeg tentamen of toets een beetje heb afgenomen.

Signed,

Kim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten